Aprilia Habana Custom 125
En snabb recension
(de flesta Àr hÀmtade frÄn en recension som jag gjorde för www.dooyoo.co.uk)
Jag har haft denna cykel ungefÀr 4 mÄnader nu och Àr vÀldigt nöjd med den. Det Àr inte den billigaste 125 cc-skoter du kan köpa, men de extra pengarna Àr vÀl vÀrda den extra storleken och det rena utseendet som Habana ger. Retro-stylingen var det första som lockade mig till cykeln, det och det faktum att mina knÀn inte kÀnde att de var runt mina öron nÀr jag Äkte, som nÄgra skotrar! Jag försökte skoter som Yamaha Aerox 100 och Peugeot Speedfight 100 som fÄr fantastiska recensioner och ser vÀldigt sportiga ut, men de Àr fortfarande ganska smÄ fysiskt och Àven om de hade varit bra för hustrun att Äka, var jag bara inte bekvÀm pÄ dem. Hur som helst, tillbaka till Habana; Personligen Àlskar jag de breda styren och körpositionen "harley", vissa skulle sÀga att den extra bredden Àr ett hinder i trafiken - jag hÄller inte med och gör mÄnga körningar genom trafiken utan problem pÄ min 40 mil arbete tur och retur gör om vÀdret Àr tillrÀckligt bra ;-)
Cykeln ger gott om utrymme, bĂ„de ridning och förvaring, Ă€ven om lagringsutrymmet under sĂ€tet, medan det Ă€r stort, inte Ă€r tillrĂ€ckligt stort för en helhjĂ€lm i Storbritannien. Ăven om de 125 funktionerna pĂ„ bakre passagerarfoten vilar, skulle jag personligen ha problem med att bĂ€ra en pelare nĂ€r jag sitter mitt pĂ„ sĂ€tet medan jag rider och inte lĂ€mnar mycket utrymme! (Jag Ă€r ungefĂ€r 6 fot lĂ„ng).
NĂ€r det gĂ€ller prestanda; 4-takts 125-motor ger dig en blixtlĂ„s pĂ„ upp till 60 km / h pĂ„ lĂ€genheten och kommer sedan att upp till 65 mph med lite uppmuntran, 70 Ă€r ungefĂ€r plan ut, beroende pĂ„ vindförhĂ„llandena. BrĂ€nsleförbrukningen Ă€r utmĂ€rkt, jag har fĂ„tt en stadig 85 mpg som körs pĂ„ stormarknadsbensin. Cykeln tar 8 liter frĂ„n helt tom, sĂ„ du tittar pĂ„ £ 5 för att fylla den, den kommer dĂ„ att göra cirka 130 mil pĂ„ det. Koppla nu ihop dessa driftskostnader med endast 15 £ Ă„rlig vĂ€gskatt och TPFT-försĂ€kring pĂ„ 100 £ och du har ett mycket ekonomiskt fordon! Bromsarna Ă€r ocksĂ„ utmĂ€rkta - den bakre trumbromsen kĂ€nns faktiskt lika kraftfull som den frĂ€mre hydrauliska skivbromsen, och de fungerar bra tillsammans.
Cykeln sÀtts ihop vÀl, med lite tÀnkande kastas in - saker som inspektionsluckor pÄ alla rÀtt platser sÄ att du inte behöver ta bort för mÄnga skruvar för att kontrollera oljenivÄer, justera krysshastigheten etc.
UngefÀr den enda nackdelen med cykeln Àr att krom inte Àr riktigt, bara plast, sÄ Àven om det ser bra ut, kommer det att ta lite noggrannhet för att hÄlla det sÄ!
Min bror och jag pÄ vÄra cyklar
Jag Àr min - det ser fortfarande sÄ bra ut :-)
broschyrbilden hÀr med nÄgra tillbehör;
vindruta i full storlek
bakre bÀrare
det finns ocksÄ ett sidostativ.
och i det andra fÀrgalternativet;
kolsvart
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Use this Form to get in touch with me.
Or just send an email to hko@karma.st